27 SIERPNIA 2018, poniedziałek


godz. 11.00-16.00 DZIEŃ OTWARTY UNIWERSYTETU TRZECIEGO WIEKU TEATRU ŻYDOWSKIEGO – CENTRUM KULTURY JIDYSZ

Uniwersytet Trzeciego Wieku to miejsce unikatowe w skali światowej. Ma za sobą już 12 lat sukcesów w różnych dziedzinach artystycznych – zespół teatralny, tańca izraelskiego czy teatr „Pantomimki” mogą pochwalić się licznymi nagrodami w przeglądach i festiwalach senioralnych. Poza zajęciami artystycznymi na Uniwersytecie Trzeciego Wieku odbywa się wiele innych ciekawych warsztatów oraz wykłady na temat historii i kultury Żydów Polskich. Podczas dnia otwartego zaprasza wszystkich zainteresowanych na prezentację swojej oferty, przy okazji prezentując program przygotowany specjalnie na ten dzień!

W programie:

godz. 11.00-12.00 Premiera filmu „Zichrojnes” [Wspomnienia]

Film jest efektem projektu „Zichrojnes – Wspomnienia”, będącego działaniem międzypokoleniowym łączącym młodzież licealną oraz dojrzałych warszawiaków, którzy w swoich opowieściach przywołują czasy młodości. O projekcie opowie koordynatorka Katarzyna Batarowska. Film został stworzony przez uczniów Technikum Kinematograficzno-Komputerowego im. K. Kieślowskiego i LXXXI LO im. A. Fredry w Warszawie.

godz. 12.00-13.00 Lekcja tańca ludowego prowadzona przez Agatę Sierecką-Dudek, która nie tylko przedstawi podstawowe kroki, ale także opowie historie tańców

godz. 13.00-14.00 „Zodiak” – artystyczne zajęcia plastyczne prowadzone przez Annę Marię Czubaczyńską, wspólnie z którą będzie można spróbować stworzyć własny znak zodiaku (wycinanka, rysunek, collage)

godz. 14.00-15.00 Kuchnia żydowska” – krótka opowieść o śledziu wraz z degustacją wariacji na jego temat. Prowadzenie: Anna Maria Czubaczyńska, prezentacja: Katarzyna Batarowska

godz. 15.00-16.00 Pokaz tańca izraelskiego i nauka podstawowych kroków w wykonaniu zespołu tancerek UTW, prowadzonego na co dzień przez Monikę Leszczyńską z zespołu Sunit

Centrum Kultury Jidysz, ul. Andersa 15

Wstęp wolny

 


godz. 17.00 „JEŚLI CIĘ ZAPOMNĘ, JERUZALEM…” – WARSZTATY PLASTYCZNE MONIKI KRAJEWSKIEJ

O Jerozolimie nie można zapomnieć. Kto zapomni, temu – wedle słów Psalmisty – jego prawica odmówi posłuszeństwa. Miasto Dawida obecne jest w pamięci, codziennej modlitwie; spójrzmy na nie przez pryzmat sztuki. Bizantyjska mozaika, mapy z czasów krzyżowców, ryciny pielgrzymów i podróżników, włoskie ketuby, ilustracje w hagadach, XIX-wieczne litografie domowego użytku będą tematem prezentacji, która zainspiruje nas do działań artystycznych. Przygotowane wersety z psalmów i reprodukcje pozwolą na połączenie obrazu ze słowem we własnej, artystycznej wizji Jerozolimy. Ani znajomość hebrajskiego, ani doświadczenie plastyczne nie są niezbędne.

Austriackie Forum Kultury, ul. Próżna 7/9

Wstęp wolny

 


godz. 17.00 „TAJEMNICE MYKWY” – SPOTKANIE TYLKO DLA KOBIET PROWADZONE PRZEZ MAGDALENĘ SZPILMAN

Impreza towarzysząca zorganizowana przez Gminę Wyznaniową Żydowską w Warszawie

ul. Twarda 6, Sala Bejtejnu

Impreza biletowana – bilety w cenie 10 zł. Liczba miejsc ograniczona, obowiązują zapisy pod adresem: zapisy@jewish.org.pl

 


godz. 17.00 „O CZYM ŚNIŁA ESTERA” – CZYTANIE I KONCERT NA PODSTAWIE BAŚNI I SENTENCJI NACHMANA Z BRACŁAWIA

Scenariusz i reżyseria: Joanna Grabowiecka, śpiew na żywo: Maria Sadowska, muzyka na żywo: Adrian i Tomasz Łabanowscy

Obsada: Sylwia Najah, Aleksandra Pisula, Rafał Fudalej

Nachman z Bracławia to chasydzki rabin żyjącego na przełomie XVIII i XIX wieku. Rabin Nachman twierdził, że współczesny mu człowiek znajduje się w stanie fizycznego i duchowego uśpienia. Jego zdaniem człowieka mogą z tego stanu wybudzić proste opowieści podobne do baśni i legend ludowych, które jednak skrywają w sobie głębokie treści alegoryczne i mistyczne. Chasydzi Bracławscy wierzą, że w opowieściach Nachmana z Bracławia kryje się cała istotna prawda o świecie.

Kim jest tytułowa Estera? Estera to mała dziewczynka, która marzyła o pokoju, radości i szczęściu, swoim oraz swoich rówieśników. Na całym świecie.

Scena Letnia Teatru Żydowskiego, ul. Senatorska 35

Wstęp wolny

 


godz. 17.30 KLUB MIŁOŚNIKÓW KULTURY ŻYDOWSKIEJ: „LITERACKI ŚWIAT TWÓRCÓW HEBRAJSKICH MIĘDZYWOJNIA” – WYKŁAD DR MAGDY SARY SZWABOWICZ

Związek Literatów i Dziennikarzy Żydowskich oraz słynne anegdoty o Tłomackiem 13 znane są licznym wielbicielom kultury żydowskiej w Polsce, często też stanowią punkt wyjściowy badań jidyszystów. Hebrajska Warszawa pozostaje jednak tematem znacznie mniej poznanym czy zgłębianym. Starając się nieco naprawić tę asymetrię, opowiem o genezie i perypetiach Zrzeszenia Pisarzy Hebrajskich, a także o inicjatywach i postaciach kluczowych dla rozwoju kultury hebrajskiej w międzywojennej Warszawie.

Magda Sara Szwabowicz – hebraistka, badaczka hebrajskiej literatury diasporowej, tłumaczka, lektorka. Zajmuje się przede wszystkim międzywojenną literaturą hebrajską tworzoną w Polsce.

Menora InfoPunkt, pl. Grzybowski 2 (wejście przez Charlotte Menora)

Wstęp wolny

 


godz. 18.00 „GIMPEL THE FOOL” [Gimpel głupek] – SPEKTAKL TEATRU NEPHESH Z IZRAELA, WG OPOWIADANIA I.B. SINGERA 

Adaptacja sceniczna i reżyseria: Howard Rypp, muzyka: Idan Yitzhayek

Występuje: Dori Engel

Łatwowierność, dziecięca naiwność i pełna akceptacji postawa Gimpela, zwłaszcza wobec wszechobecnej zdrady i szyderstwa, jego niezłomna wiara w Boga i ludzka dobro to coś, co wciąż inspiruje w klasycznej opowieści Singera. Tym razem przeniesionej na scenę we wspaniałym monodramie w wykonaniu Doriego Engela. Wystawiany w jidysz spektakl miał premierę i reprezentował Izrael na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Jidysz w Rumunii. Był prezentowany na całym świecie, ostatnio otrzymał główną nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu MonoDrama Bitola w Macedonii.

Spektakl w języku jidysz z tłumaczeniem na język polski, dla widzów od lat 14

Scena Kameralna Teatru Kwadrat, ul. Marszałkowska 138

Impreza biletowana – szczegóły w cenniku

 


godz. 18:00 „ŻIH. NA SPOTKANIU DWÓCH ŚWIATÓW” – CYFROWE UZUPEŁNIENIE WYSTAWY STAŁEJ „CZEGO NIE MOGLIŚMY WYKRZYCZEĆ ŚWIATU”

Spotkanie poprowadzi kierownik Działu Digitalizacji ŻIH, Krzysztof Czajka-Kalinowski

W 2017 roku otwarto w ŻIH wystawę stałą „Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu”, na której prezentowane są unikalne zbiory grupy Oneg Szabat. W tym samym roku rozpoczął też działanie edukacyjny portal Delet uzupełniający wystawę stałą. Podczas spotkania Krzysztof Czajka-Kalinowski opowie o celach, działaniu i możliwościach tego portalu. Delet (www.delet.jhi.pl) prezentuje ponad 2000 dokumentów zgromadzonych przez członków Oneg Szabat, jak również lekcje, warsztaty oraz oprowadzania kuratorskie będące uzupełnieniem i rozszerzeniem narracji wystawy stałej.

Impreza towarzysząca zorganizowana przez Żydowski Instytut Historyczny

Miejsce: Żydowski Instytut Historyczny, ul. Tłomackie 3/5, Warszawa

 


godz. 18.00 PROJEKCJA FILMU „10% DLA MNIE”, REŻ. JULIUSZ GARDAN, (POLSKA 1933, 88 MIN), POKAZ Z TAŚMY 35 MM

Scenariusz: Bolesław Land, zdjęcia: Seweryn Steinwurzel, scenografia: Stefan Norris, muzyka: Adam Rapacki, kierownictwo produkcji: Maria Hirszbein

Obsada: Kazimierz Krukowski, Władysław Walter, Janina Janecka, Tola Mankiewiczówna, Tadeusz Wesołowski

Projekcję poprzedzi prelekcja filmografa Michała Pieńkowskiego.

W małym miasteczku ubogi urzędnik Janek zakochuje się w Zosi i pragnie ją poślubić. Niestety, rodzice dziewczyny nie są przychylni temu związkowi, a co gorsza, otrzymują pokaźny spadek i wyjeżdżają wraz z córką do stolicy. Zakochany kawaler rusza w ich ślady i postanawia zawalczyć o obiekt swoich westchnień. Pomóc ma mu w tym poznany w Warszawie Lopek, który pobiera od świadczonych przezeń „usług”  tytułowe 10%.

Impreza towarzysząca zorganizowana przez Filmotekę Narodową-Instytut Audiowizualny

Kino Iluzjon, ul. Narbutta 50a, sala Stolica

Bilety w cenie 10 zł do nabycia w kasie kina, rezerwacje: iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl; tel. 22 848 33 33

 


godz. 18.30 ROZMOWY O LITERATURZE. SPOTKANIA KLUBU CZYTELNICZEGO NA ŁĄCE LEŚMIANA

Rozmowa o „Fałszywej wadze” Józefa Rotha, pisarza i dziennikarza urodzonego pod koniec XIX wieku w Galicji Wschodniej. Właśnie tam toczy się akcja „Fałszywej wagi”, powieści opisującej losy cechmistrza Anzelma Eibenschütza i ostatnie chwile Cesarstwa Austro-Węgierskiego.

Spotkanie poprowadzi pisarz i krytyk literacki Piotr Paziński. Uczestników zachęcamy do przeczytania książki.

Wydarzenie odbywa się w ramach projektu „Łąka Leśmiana”.

Impreza towarzysząca zorganizowana przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Adres: Łąka Leśmiana – zielony skwer przy Muzeum POLIN od strony ul. Marka Edelmana. W przypadku niesprzyjającej pogody wydarzenie zostanie przeniesione do budynku Muzeum POLIN, ul. Anielewicza 6

Wstęp wolny

 


godz. 18.30 „MIASTECZKO KASRYLEWKA” WG SZOLEMA ALEJCHEMA SPEKTAKL TEATRU ŻYDOWSKIEGO W WARSZAWIE

Reżyseria: Shmuel Atzmon-Wircer, tłumaczenie: Aleksandra Król, adaptacja: Elijahu Goldenberg, scenografia i kostiumy: Ewa Łaniecka, opracowanie muzyczne: Teresa Wrońska, konsultacje jidysz: Jacob Weitzner, asystentka reżysera: Monika Soszka

Obsada: Shmuel Atzmon-Wircer, Henryk Rajfer, Jerzy Walczak

Jeśli ktoś chciałby szukać Kasrylewki na mapie, nie znajdzie jej. Została bowiem wymyślona przez Szolema Alejchema. Większość jej mieszkańców stanowią biedacy. Są to jednak biedacy, którzy nie stracili radości życia. Autor przedstawia całą galerię postaci z Kasrylewki. Poznajemy gderliwego właściciela restauracji i zaraz dowiadujemy się, że jego żona jest jeszcze gorszą gderą. Nieco później pojawiają się dwie najbardziej znane postaci Alejchema: Tewje Mleczarz i Menachem Mendel, całkowite przeciwieństwa charakterów. Tewje to pracowity, twardo stąpający po ziemi gospodarz, z kolei Menachem buja w obłokach. Jest, jak to się pięknie mówi w jidysz, „luftmenszem”. Można się domyślać, że współpraca tych dwóch postaci prowadzi do nieszczęścia, utraty pieniędzy, majątku. Jednak u Alejchema można stracić wszystko, ale zawsze pozostaje to, co najważniejsze, czyli człowieczeństwo.

Shmuel Atzmon-Wircer – aktor, reżyser. W 1987 r. założył Izraelski teatr Jidysz „Yiddishpiel”, którego obecnie jest honorowym dyrektorem. Laureat Izraelskiej Nagrody Teatralnej za życiowe osiągnięcia artystyczne. Uhonorowany został również nagrodą Lions za pracę na rzecz kultury i języka jidysz. Otrzymał doktorat honoris causa Uniwersytetu Bar Ilan.

Impreza towarzysząca, czas trwania 1 godz. 20 min, bez przerwy, spektakl w języku jidysz z tłumaczeniem na język polski

Scena Kameralna Teatru Żydowskiego, ul. Senatorska 35

Impreza biletowana – szczegóły w cenniku

 


godz. 19.00 OTWARCIE SINGER JAZZ FESTIVAL: „TRANSGRESSION – KONCERT OLEŚ BROTHERS |PL| & THEO JÖRGENSMANN |D|

Wystąpią: Theo Jörgensmann (klarnet low G), Marcin Oleś (kontrabas), Bartłomiej Oleś (perkusja)

Jako trio współpracują ze sobą nieprzerwanie od 2003 roku, mają w swym dorobku wiele nagrań i koncertów na prestiżowych scenach Europy, a w swojej dyskografii pięć wysoko ocenianych przez krytyków całego świata albumów. Przez lata wypracowali własny unikalny styl. Najnowszy album, „Transgression” to kwintesencja tego stylu – głosy trzech muzycznych indywidualistów łączą się, tworząc muzykę pełną narracji, wirtuozerii, pięknych melodii oraz kipiącą jazzowym dynamizmem.

Theo Jörgensmann – niemiecki klarnecista, uznawany za najwybitniejszego instrumentalistę europejskiego nowoczesnego jazzu, jeden z twórców współczesnego brzmienia jazzowego klarnetu, zaliczany do najbardziej znaczących klarnecistów w historii jazzu w Europie.

Oleś Brothers, czyli kontrabasista Marcin Oleś i perkusista Bartłomiej Oleś zaliczani są do ścisłej czołówki polskiego jazzu i muzyki improwizowanej. Ich oryginalne podejście do tworzenia muzyki można prześledzić na blisko czterdziestu albumach! Mają status jednych z najkreatywniejszych artystów na polskiej i europejskiej scenie muzycznej. Współpracują z najlepszymi muzykami z całego świata, są doceniani przez krytyków – „Muzycy roku” (2016) wg Radio Jazz i Jazz Press.

Synagoga im. Nożyków, ul. Twarda 6

Mężczyzn obowiązują nakrycia głowy, miejsca nie są numerowane

Impreza biletowana – szczegóły w cenniku

 


godz. 19.00 „WIERA GRAN” – SPEKTAKL TEATRU ŻYDOWSKIEGO W WARSZAWIE

Tekst: Weronika Murek, scenariusz sceniczny: Weronika Murek, Jędrzej Piaskowski, reżyseria: Jędrzej Piaskowski, scenografia i światło: Aleksandr Prowaliński, kostiumy: 1683 Atelier, muzyka: Michał Lis, Bartosz Ignor, Piotr Lis, ruch sceniczny i choreografia: Katarzyna Sikora, asystentka reżysera: Katarzyna Post, asystentka scenografa: Jonna Antoniewicz, asystentka choreografki: Katarzyna Gorczyca, przygotowanie wokalne: Teresa Wrońska

Obsada: Marcin Błaszak, Piotr Chomik, Monika Chrząstowska, Ewa Dąbrowska, Paulina Lombarowicz, Joanna Rzączyńska, Małgorzata Trybalska

Nasza Wiera Gran nie spełni Państwa oczekiwań.

Nie zaspokoi pragnień wzruszenia, łez i smutku, i całego tego melodramatu, jaki zwyczajowo się do niej przykleja. W naszym spektaklu Wiera mówi, że ma dosyć spełniania żądań i narzucania tanich marzeń innych.

Bo z tego właśnie wzięło się to, co ją zabiło: nieustannie szerzące się pomówienia, uległość, cenzurowany repertuar, odwoływane koncerty, nieustająca walka, ogólna społeczna zgoda na jej lincz – w efekcie 36 lat milczenia. Pozwalamy jej więc być taką, jaką chciała być: turbokiczowata, rozkosznie tandetna, samoświadoma, niewykreowana albo właśnie przekreowana. Cała w cekinach, nieuchwytna, wyluzowana, z oswojoną przeszłością, wreszcie wolna, ekscesowa, bez przeżywania i łkania.

W ten oto sposób nasz spektakl stara się przywrócić głos Wierze Gran. Bez kłamania, że się wie, jak to było, i jak wyglądała obiektywna wersja „prawdy”.

Jędrzej Piaskowski – studiował Reżyserię na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie i Muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Spektaklem „Versus” na podstawie dramatu Rodriga Garcii zrealizowanym w Teatrze Nowym w Poznaniu zdobył grand prix nagrodę główną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W Teatrze Żydowskim wyreżyserował „Wierę Gran” na podstawie tekstu Weroniki Murek. W podsumowaniu roku 2017 Dwutygodnika Jędrzej Piaskowski został doceniony za oryginalność, odwagę i konsekwencję w poszukiwaniu własnego języka teatralnego. Jego „Puppenhaus. Kuracja” zdobył grand prix na 13. edycji Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port w Gdyni.

Impreza towarzysząca, czas trwania 1 godz. 20 min, bez przerw, spektakl w języku polskim

Duża Scena Teatru Żydowskiego, Klub Dowództwa Garnizonu Warszawa, al. Niepodległości 141a

Impreza biletowana – szczegóły w cenniku

 


godz. 19.30 OPOWIEDZ MI SWOJĄ HISTORIĘ: SPOTKANIE Z MEIRAV HEN, CÓRKĄ ISRAELA ZAMIRA I WNUCZKĄ ICCHOKA BASZEWISA SINGERA

Prowadzenie: Remigiusz Grzela

Israel Zamir, syn Icchoka Baszewisa Singera, był gościem honorowym festiwalu Warszawa Singera dwukrotnie. Podczas pierwszej edycji festiwalu uczestniczył w sesji naukowej poświęconej spuściźnie literackiej swego ojca. Po 10 latach powrócił na jubileuszowy festiwal wraz z rodziną: córką Meirav Hen i synem Noamem Zamirem oraz ich dziećmi, prawnukami I.B. Singera. Odebrał wówczas nagrodę „Strażnikom pamięci – tym, którzy ją ocalili” podczas inauguracyjnego koncertu w synagodze Nożyków. Israel Zamir nie doczekał jubileuszu XV-lecia festiwalu, zmarł w 2014 roku. Jego córka, Meirav Hen podczas spotkania z Remigiuszem Grzelą rozmawiać będzie m.in. o tym, jak postać sławnego pisarza noblisty, ale odległego dziadka I.B. Singera była obecna w ich życiu rodzinnym.

Austriackie Forum Kultury, ul. Próżna 7/9

Wstęp wolny

 


godz. 20.00 SINGER JAZZ FESTIVAL: „TÉTÉ” – KONCERT MIĘDZYNARODOWEGO KWINTETU KENNETHA DAHLA KNUDSENA |DK|

Wystąpią: Uri Gurvich |IL/US| (saksofon), Brian Massaka |CD/PL| (gitara), Gautier Toux |FR| (fortepian), Rodolfo Zuniga |CR/US| (perkusja) oraz lider zespołu i kompozytor Kenneth Dahl Knudsen |DK| (kontrabas)

Stuprocentowo międzynarodowy kwintet wspaniałego Kennetha Dahla Knudsena, którego polska publiczność już zdążyła pokochać, zaprezentuje swój najnowszy materiał „TÉTÉ”. Na scenie, obok duńskiego kompozytora i lidera zespołu wystąpią równie genialni muzycy: izraelski saksofonista Uri Gurvich; mieszkający w Miami, kostarykański perkusista, na co dzień grający z Julio Iglesiasem – Rodolfo Zuniga; wschodząca gwiazda francuskiej pianistyki jazzowej – Gauthier Touxem oraz bardzo uzdolniony polsko-kongijski gitarzysta Brian Massaka.

„TÉTÉ” to pierwsza wersja własnego imienia, jaką Kenneth był w stanie wymówić jako małe dziecko. Tak też, aż do swojej śmierci, zwracała się do niego mama. Kompozycje z płyty są próbą powrotu do tamtych dni. Są w nich emocje, ale jest i zabawa, słowem – pełnia życia.

Korzenie muzyczne utworów sięgają rytmów Afryki czy Ameryki Łacińskiej. Ekspresją nawiązują do żydowskich piosenek ludowych. Mają też wymiar bardziej uniwersalny – wiele czerpią z szeroko rozumianej muzycznej tradycji europejskiej – ale przede wszystkim są to bardzo śmiałe i nowoczesne kompozycje.

Duża Scena Teatru Kwadrat, ul. Marszałkowska 138

Impreza biletowana – szczegóły w cenniku