(Polski) Edycja VII

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

VII EDYCJA FESTIWALU WARSZAWA SINGERA

28 sierpnia rozpoczełą się VII edycja Festiwalu Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera” organizowanego przez Fundację Shalom. Legendarny klarnecista i saksofonista Giora Feidman, wybitni kantorzy Yakov Lemmer, Benzion Miller, Jakob Motzen, Alberto Mizrachi, najznakomitsi dyrygenci Krzysztof Penderecki i John Axelrod, niezwykły duet Nigela Kennedyego i Kroke, najlepsi muzycy polskiej i światowej awangardy: Raphael Rogiński, Mitch and Mitch, Kruzenstern & Parahod, wirtuozi muzycznej improwizacji: Boris Malkovski i Paweł Szamburski… to tylko niektóre przewidziane pozycje programowe.

Wielkim wydarzeniem był występ charyzmatycznego klarnecisty i saksofonisty Giory Feidmana (USA), który zagrał wspólnie z Gershwin Quartet (Niemcy/Rosja). Feidman jest jednym z najważniejszych wizjonerów współczesnego oblicza muzyki klezmerskiej, czerpiącym inspirację zarówno z klasyki gatunku jak i najnowszych zjawisk muzycznych.

Centralnym punktem VII edycji, dedykowanej Sprawiedliwym Wśród Narodów Świata, był uroczysty koncert symfoniczny „Kadysz” w Kościele Wszystkich Świętych na pl. Grzybowskim. Podczas wieczoru 1 września Sinfonia Varsovia pod batutą Krzysztofa Pendereckiego (Polska) oraz Johna Axelroda (USA) wykonała kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Leonarda Bernsteina i Maxa Brucha. Towarzyszyli jej znamienici artyści: Samuel Pisar (USA), Kelley Nassief (USA), Alberto Mizrachi (USA), DanielOlbrychski, Izabela Matuła oraz Chór Chłopięcy Akademii Muzycznej w Warszawie i Chóry Opery i Filharmonii Podlaskiej.

Obecne były także inne wielkie gwiazdy żydowskiej sceny muzycznej: Nigel Kennedy (Anglia) & Kroke (Polska), którzy zaprezentowali projekt „East meets East”, Theresa Tova (Kanada) zaśpiewała jidysz jazz, skrzypek Yale Strom Elizabeth Schwartz(USA) zagrał tradycyjną muzykę żydowską z rumuńską nutą, a znakomity pianista Matt Herskowitz (Kanada) zaprezentował projekt „Jerusalem Trilogy”, będący wyjątkowym połączeniem muzyki żydowskiej i arabskiej. Można było usłyszeć także Michała Urbaniaka(Polska), Timnę Brauer (Austria) czy Leopolda Kozłowskiego (Polska).

O tym jak bogata i różnorodna może być współczesna muzyka żydowska przekonali się ci, którzy wybrali się na koncerty czołowych instrumentalistów polskiej i światowej awangardy. Efekty swoich eksploracji muzycznych przedstawił ceniony gitarzysta Raphael Rogiński (Polska), który zaprezentował swój projekt “Geniza – ziemia, powietrze, ogień”, instalację złożoną z muzyki i słowa z udziałem poetów Dariusza Pado i Radosława Wiśniewskiego. Rogiński powrócił na scenę festiwalową jeszcze dwukrotnie, solo oraz w towarzystwie wybitnych muzyków z nowatorskich formacji Mitch&Mitch (Polska), Kruzenshtern i Parahod (Izrael). Boris Malkovsky (Izrael), jeden z najbardziej obiecujących i zaskakujących wirtuozów muzycznej improwizacji, zaprezentował się w solowym repertuarze własnych kompozycji przekraczających granice gatunków od średniowiecza do XXI wieku, od Odessy do Nowego Yorku, od post-romantycznych dźwięków pianina do post-klezmerskich tonów akordeonu guzikowego.

Festiwalową ofertę muzyczną uzupełniły równie ekskluzywne projekty teatralne, wizualne i słowne. Swoje wystawy indywidualne zaprezentowali m.in. Mikołaj Grynberg, Tadeusz Rolke i Diti Rav-Ner. Po raz czwarty odbyła się „Projekt Próżna”, gromadząca czołowych artystów sztuki współczesnej i awangardowej. Na licznych spotkaniach i warsztatach pojawili się znakomici przedstawiciele świata literatury i nauki. Spośród wielu propozycji teatralnych, które przygotowali w tym roku organizatorzy można było znaleźć „She was never even here at all” znakomitego teatru Yiddishpiel (Izrael), „Yiddish Recital” Rafaela Goldwasera(Francja) czy spektakl „Kabbalah”, w reżyserii Pawła Passiniego (Polska). Przez 9 dni ulica Próżna tętniła życiem i inspirowała swoich gości do poznawania i eksplorowania kultury żydowskiej, tak jak niegdyś inspirowała twórczość Izaaka Beshevisa Singera.